برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
دست ورزی.jpg

12 اهمیت دست ورزی در آموزش ابتدایی

کودکان زمانی بهترین یادگیری را دارند که بتوانند از تمام حواس خود استفاده کنند و کاردستی و دست ورزی یکی از ابزارهای آموزشی است که تجربه های متنوعی را به کودکان می دهد. دست ورزی به کودکان کمک می کند مهارت های دستی خود را بهبود بخشند و به آنها این فرصت را می دهد تا نحوه استفاده از ابزارها ، مواد و روش های جدید را بیاموزند. صنایع دستی و سایر تلاش های هنری می تواند به کودکان در دستیابی به موفقیت در همه زمینه های زندگی کمک کند.باهم مقاله ی زیر رو مطالعه میکنیم تا بیشتر به اهمیت این مورد پی ببریم..

چرا از دست ورزی برای آموزش استفاده می کنیم؟

در عصر حاضر ، بسیاری از والدین برای سرگرمی و سرگرمی فرزندان خود به فناوری متوسل می شوند و مزایای هنرها و دست ورزی ها را کاملاً فراموش می کنند.  درست است که فناوری بسیار مفید است و بچه ها باید با آن آشنا شوند ، اما هرگز نباید به قیمت از دست دادن بازی و ساخت وسایل با دست خود آنها تمام شود. 

1. خلاقیت در دست ورزی

کاردستی و دست ورزی  کودکان را تشویق می کند تا در محیطی سرگرم کننده و آرام بازی و آزمایش کنند.

2. هنر ودست ورزی به کودکان مهارت حل مسئله را می آموزد که منجر به موفقیت می شود.

ایجاد مسائل و ارائه ایده های جدید در مورد نحوه انجام یک کار به کودکان می آموزد که چگونه مشکلات را برای خود حل کنند.  هنگامی که آنها کارهای کوچک را انجام می دهند ، اعتماد به نفس خود را برای انجام کارهای حتی بزرگتر به دست می آورند.

همچنین مشاهده کنید:

مجموعه مقالات و ویدئوهای دست ورزی کودک در مام پلاس

بارش فکری یا مغزی، بکارگیری ایده ها و اجرای برنامه ها تا انتها مهارتهایی هستند که به کودکان در دستیابی به موفقیت در همه زمینه های زندگی کمک می کنند.

هنرها ودست ورزی می توانند پشتکار و صبر را آموزش دهند.  کودکان می آموزند که همه چیز همیشه آنطور که تصور می کنند پیش نمی رود ، اما اگر به تلاش خود ادامه دهند ، ممکن است راهی جدید برای انجام یک کار پیدا کنند.

3. هنر و صنایع دستی می توانند استقلال و تصمیم گیری را آموزش دهد که منجر به احساس موفقیت و غرور در خود می شود.

هنگامی که کودکان پروژه ها را تکمیل می کنند یا نحوه حل مشکلات را از طریق آزمایش و خطا کشف می کنند ، مستقل تر و با اعتماد به نفس می شوند.  این احساس موفقیت در سایر زمینه های زندگی آنها جاری خواهد شد.

وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود ، کودکان یاد می گیرند که شکست را بپذیرند و در مورد توانایی ها و محدودیت های خود واقع بین تر شوند.

خلق چیزهایی که در واقع می توانند در زندگی روزمره از آنها استفاده کنند یا به وجود آوردن چیزهایی که می توانند با دیگران به اشتراک بگذارند به آنها این حس را می دهد که مهم هستند و می توانند به نحو مثبتی به جامعه کمک کنند.  خرید هدیه برای دیگران معنای زیادی برای کودک ندارد ، زیرا کودک شما هیچ تلاشی را انجام نمی دهد یا در این کارچندان فکر خود را به کار نمی گیرد. اهدای هدایایی که او مخصوصاً برای کسی انجام داده و خودش آن را ساخته ، برای کودک معنای بیشتری دارد.

فعالیت های دست ورزی ممکن است کمی گیج کننده باشد ، اما نگران نباشید ، هنرها و دست ورزی ها برای رشد ذهن و بدن کودک فوق العاده هستند.

فعالیتهای دست ورزی باعث تقویت ارتباط ، گوش دادن ، توجه و تخیل می شود.  این فعالیتها می تواند سلامت روانی و بهزیستی را تقویت کرده و طیف وسیعی از مهارتهای رشد را در کودکان پیش دبستانی تقویت کند ، مانند:

4. تشخیص اشکال ، رنگ و بافت با دست ورزی

کار با مواد در مورد رنگ ها ، شکل ها و بافت ها را به کودکان می آموزد.  چگونه کار می کنند و چگونه اعضا با هم هماهنگ می شوند.

بچه ها تمایل دارند در مورد هر آنچه در اطرافشان اتفاق می افتد بسیار بصری باشند و به طور کلی هر روز اطلاعات زیادی را جذب می کنند.  با این حال ، همیشه بچه هایی وجود خواهند داشت که به طور طبیعی خجالتی هستند و در بیان کلمات چندان راحت نیستند.  این بچه ها ممکن است به دنبال روش های متفاوت و بصری تری برای بیان احساسات و افکار خود باشند - و هنر و دست ورزی می تواند آنچه را که نیاز دارند به آنها ارائه دهد.  این یک محیط امن است که آنها می توانند با استفاده از هرگونه موادی که دوست دارند ، به هر شکلی که می خواهند کنترل و شکل دهند.  به همین دلیل است که والدین با تشویق آنها به مشارکت در فعالیتهای هنری و صنایع دستی می توانند بینش بهتری نسبت به احساسات یا تفکرات فرزند خود داشته باشند.

کودکان از طریق فعالیت های عملی بیشتر یاد می گیرند و مدت بیشتری آموزش را به خاطر می سپارند.

 

بنجامین فرانکلین می گوید: "بگو و من فراموش می کنم.  به من بیاموز و من یادم می آید . من را درگیر کن و من یاد می گیرم. "

می توانید به فرزند خود بگویید که حلزونها دارای دو مجموعه شاخک با چشم  و عضو یک گروه از موجودات هستند ، می توانند فیلمی در مورد حلزون ها تماشا کرده ویا آن را روی میز خود ببینند که در حال راه رفتن است، آموزش متفاوت خواهد بود.آنها باید موجودات را مطالعه کنند تا بدانند شاخک ها چگونه به نظر می رسند ، چگونه و کجا از سر بیرون زده اند ، مدت زمان مقایسه آنها با بقیه بدن ، رنگ آنها و نحوه ایجاد آنها در خم شدن و غیره. مطالعه موضوع از نزدیک و شخصی  به نوعی کودکان آن را بازآفرینی می کنند ، بنابراین باید آن را از نزدیک بدانند.  این ، به نوبه خود ، آنها را مجبور می کند سوالات خود را بپرسند تا بتوانند چیزهای بیشتری یاد بگیرند و مدت بیشتری به خاطر بسپارند.

 5. دست ورزی خودآموزی را ارتقا پیدا می دهد.

وقتی کودکی چیزی می سازد یا برای ساختن چیزی تصمیم می گیرد ، این سوال برایش پیش می آید که چگونه دقیقا این کار را انجام دهد.  او باید همه جنبه های موضوع را در نظر بگیرد و نحوه بازآفرینی آن را بیابد.  از طریق این فرایند کودک احساس شگفتی و کنجکاوی از دنیای اطراف خود پیدا می کند و تلاش می کند تا بیشتر بیاموزد.  هیجان اونیز برای به اشتراک گذاشتن یافته هایش با دیگران افزایش می یابد.

6. به کودکان کمک می کند تا مهارت های اساسی را برای آینده توسعه دهند.

برش ، چسباندن ، سازماندهی ، ترکیب رنگها - ، کار با مواد مختلف واکنش آنها نسبت به مواد دیگر ، و آنچه می توانند و نمی توانند انجام دهند ، همه مهارتهای اساسی هستند که کودکان در طول دوران تحصیل یاد می گیرند.

هرچه کودکان مهارت های بیشتری را در کار خود بیاموزند ، موفق تر خواهند بود

7. دست ورزی خلاقیت را افزایش داده و به کودکان کمک می کند تا به توانایی های خود برسند.

همه کودکان دارای خلاقیت هستند و باید آنها را تشویق کرد تا از آن برای حل مشکلات استفاده کنند ، احساسات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارند و امکانات را در نظر بگیرند.

برای تهیه وسایل و اتاق لازم برای کار کودک ، تلاش بسیار کمی لازم است. میتوان حتی از وسایل دورریختنی هم برای کار استفاده کرد.

8. دست ورزی باعث افزایش هماهنگی و مهارتهای حرکتی خوب کودک می شود.

دست ورزی معمولاً از بچه ها می خواهد که از هر دو دست به شیوه خاصی استفاده کنند ، که می تواند به  توسعه مهارت های حرکتی خوب و هماهنگی دوطرفه کمک کند.  به عنوان مثال ، کشیدن نقاط و خطوط ، برش با قیچی و حتی پاره کردن یک تکه کاغذ از نظر مهارت کار بسیار سختی است - و بچه ها از انجام آنها لذت می برند.  انجام این کارها می تواند به آنها کمک کند تا سریعتر رشد کنند و در سایر کارهای روزمره مانند بستن کفش ، لباس پوشیدن ، استفاده از وسایل آشپزخانه و غیره مهارت بیشتری کسب کنند.

9. دست ورزی کودکان را خلاق تر و مولد تر می کند.

هیچ محدودیتی برای تخیل کودکان وجود ندارد و دست ورزی ها و صنایع دستی راهی عالی برای آنها است تا این تخیل بی پایان را به چیزی سازنده تر تبدیل کنند.  مواد ، رنگها ، اشکال و فعالیتهای زیادی وجود دارد که آنها می توانند انتخاب کنند ، که به کودکان امکان می دهد گزینه های مختلف را کشف کرده و مواردی را که بیشتر لذت بخش تر هستند انتخاب کنند.  و چه کسی می داند ، آنها حتی ممکن است فعالیتی سرگرم کننده مانند نقاشی را کشف کنند که بعداً می تواند به حرفه ای پردرآمد تبدیل شود ، مانند طراحی گرافیک.

10. دست ورزی به آنها کمک می کند تا مهارت های دیگر را توسعه دهند.

بچه های خردسال معمولاً با نوشتن چیزهای تصادفی شروع به استفاده از قلم می کنند.  و کودکان هرچه بیشترخط خطی کنند ، در کنترل قلم و حرکاتشان روی کاغذ بهتر عمل می کنند.  بنابراین ، با یادگیری کنترل حرکات خود ، نحوه ایجاد اشکال مختلف را نیز یاد می گیرند ، که در نهایت منجر به ایجاد حروف می شود.  به عبارت دیگر ، هرچه بیشتر خط خطی کنند ، سریعتر بر همه چیزهایی که برای نوشتن واضح نیاز دارند ، تسلط پیدا می کنند.  همچنین ، با دادن مداد رنگی به آنها می توانید خط خطی را تشویق کنید - خط زدن با چنین قلم های سرگرم کننده باعث می شود آنها دائماً این کار را انجام دهند!

11. دست ورزی به کودک در تمرین تصمیم گیری کمک می کند.

هنر با امکانات و انتخابهای بی پایان همراه است - آیا خانه آنها دارای سقف قرمز است یا سیاه؟  آیا سگ می کشند یا گربه؟  چگونه ابرها و پرندگان را ترسیم خواهند کرد؟  همه این انتخاب ها بچه ها را تشویق می کند تا تصمیمات انتقادی خود را بفهمند ، تصمیم بگیرند و تصمیمات خود را ارزیابی کنند تا بتوانند دفعات بعدی آنها را تکرار کرده یا تغییر دهند.  به این ترتیب ، آنها با فکر کردن در مورد امکانات مختلف راحت تر خواهند شد و در انتخاب خود اطمینان بیشتری خواهند داشت.  علاوه بر این ، به احتمال زیاد آنها ترکیب های مختلف را امتحان می کنند و ایده های خود را ارائه می دهند ، که در همه سنین یک مهارت فوق العاده مفید است.

12. به کودکان در معاشرت کمک می کند.

هنرها و دست ورزی زمینه مشترکی را برای همه کودکانی ایجاد می کند که ممکن است علایق متفاوتی داشته باشند . اکثر آنها عاشق ایجاد چیزهایی با دست خود هستند - و ببینید بچه های دیگر چه چیزی را ایجاد کرده کرده اند.  وقتی صحبت از خلاقیت به میان می آید ، مهم نیست که چند سال دارند و از چه نژادی هستند - تنها چیزی که اهمیت دارد این است که آنها می توانند چه کاری انجام دهند.  و از آنجایی که کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند ، اگر از آنچه کودک طراحی کرده - با بلوک های لگو یا رنگ آمیزی کرده -خوششان بیاید ، با کمال میل به اونزدیک می شوند.

هنر و دست ورزی برای کودکان فواید زیادی دارد ، از کمک به معاشرت و ابراز وجود تا کمک به آنها برای توسعه مهارت های دیگر و تفکر انتقادی تر.  بنابراین ، اگر می خواهید فرزندتان سرگرم شود و همه این مزایا را تجربه کند ، او را تشویق کنید تا در چنین فعالیتهایی شرکت کند - آنها هم سرگرم کننده و مفید هستند و هم فرزند شما قطعاً از کاوش تخیل خود لذت خواهد برد.

فعالیت های دست ورزی ممکن است کمی گیج کننده باشد ، اما نگران نباشید ، هنرها و دست ورزی ها برای رشد ذهن و بدن کودک فوق العاده هستند.

فعالیتهای دست ورزی باعث تقویت ارتباط ، گوش دادن ، توجه و تخیل می شود.  این فعالیتها می تواند سلامت روانی و بهزیستی را تقویت کرده و طیف وسیعی از مهارتهای رشد را در کودکان پیش دبستانی تقویت کند ، مانند:

وقتی از کودک میخواهیم یه دست ورزی آماده کند، باید چند نکته را در نظر بگیریم:

کودکان کوچکتر، از نقاشی ، چسباندن ، استفاده از برچسب و نوار ، رنگ آمیزی ، ریختن ، چاشنی و سایر مهارتهای مهم مورد استفاده در ساخت این صنایع دستی لذت خواهند برد.

در مورد بافت ، اشکال و رنگ هنگام کار کودک صحبت کنید.  آنها را تشویق کنید تا کاردستی را آنطور که دوست دارند بسازند.  آنها را مجبور نکنید که آن را به روش خاصی انجام دهند.  اگر می خواهند از چشمهای بسیار بزرگ ، اندازه های مختلف چشم یا رنگهای عجیب استفاده کنند ، اجازه دهید.  کار، کار بچه هاست .

  هیچ غلط و درستی برای خلق چیزها وجود ندارد.

هنگام کار با کودکان خردسال ، آنها را تشویق کنید تا چیزهای جدیدی را امتحان کنند.  سعی کنید کار را برای آنها تکمیل نکنید مگر اینکه آنها نتوانند این کار را انجام دهند یا اینکه خطرناک باشد.  بگذارید خود کودک کار را پیش ببرد و اگر شروع به ناامیدی کرد، نحوه ی کار را به کودک نشان دهید و سپس به او اجازه دهید دوباره تلاش کنند.  استقلال و خودکفایی از طریق یادگیری نحوه حل مشکل به راحتی آموخته می شود.

با توجه به مطالب گفته شده دست ورزی در تدریس و آموزش دروس ابتدایی اهمیت ویژه دارد که در اینجا به بررسی دست ورزی و صنایع دستی در درس ریاضی ابتدایی می پردازیم:

چرا ریاضیات را با دست ورزی آموزش می دهیم؟

بررسی اجمالی

در سال 2013 ، شورای ملی سرپرستان ریاضیات (NCSM) بیانیه ای در مورد استفاده از ابزارهای دست ورزی در آموزش کلاس درس برای بهبود پیشرفت دانش آموزان صادر کرد.  برای توسعه مهارت ریاضی هر دانش آموزاستفاده از این ابزارها الزامی است. این موقعیت بر اساس تحقیقاتی است که از استفاده از ابزارهای دستی در آموزش کلاس درس پشتیبانی می کند. محققان دریافتند که استفاده طولانی مدت از ابزارهای دستی با پیشرفت در دانش آموزان با استفاده از اشیاء مشخص برای مشاهده ، مدل سازی و درونی سازی مفاهیم انتزاعی تأثیر مثبت دارد.

جهت مشاهده ی ویدئوهای دست ورزی ریاضی ابتدایی کلیک کنید.

شرح و تاریخچه

دست ورزی ها اشیاء عینی و ملموسی هستند که برای نشان دادن یا الگوبرداری از مفاهیم انتزاعی توسط دانش آموزان قابل مشاهده و استفاده فیزیکی هستند.

جان ون وال و همکارانش (2013) یک ابزار ریاضی را اینگونه تعریف می کنند: "هر شی ، تصویر یا نقاشی که نشان دهنده یک مفهوم است یا می توان رابطه آن مفهوم را بر آن تحمیل کرد.

ابزار دستی در ریاضی اشیاء فیزیکی هستند که دانش آموزان و معلمان می توانند از آنها برای نشان دادن و کشف مفاهیم ریاضی استفاده کنند.

چه به طور خاص برای ریاضیات (به عنوان مثال ، اتصال مکعب ها) و چه برای اهداف دیگر (به عنوان مثال ، دکمه ها).  اخیراً ، ابزارهای دستکاری مجازی برای استفاده در کلاس درس نیز موجود است و به عنوان ابزاری برای مدل سازی و نمایش معلم مورد بررسی قرار گرفته است.

سابقه دست ورزی ها برای آموزش ریاضیات حداقل دویست سال است.  ماریا مونتسوری (1870–1952) ، ژان پیاژه (1896–1980) ، زولتان دینز (1916–) و ژروم برونر (1915–) تاثیرات خیلی مهمی دراین زمینه هستند.  هر یک از این مبتکران و محققان بر اهمیت تجربیات یادگیری معتبر و استفاده از ابزارهای مشخص به عنوان مرحله مهمی در توسعه درک ریاضی تاکید کرده اند. 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود